13 Ιαν 2012
2104 Προβ.

ΜΟΥΣΙΚΗ ΚΟΥΛΤΟΥΡΑ ΠΟΛΙΤΙΣΜΩΝ

Η ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ ΓΥΡΩ ΑΠΟ ΤΗ ΜΟΥΣΙΚΗ ΚΟΥΛΤΟΥΡΑ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΩΝ ΜΟΥΣΙΚΩΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΩΝ

b_150_100_16777215_00_images_stories_elliniko-argyroupoli_Resized___182x250.jpg

ΜΑΒΙΝΑ ΜΑΡΚΟΠΟΥΛΟΥ

Μουσικολόγος

Η ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ ΓΥΡΩ ΑΠΟ ΤΗ ΜΟΥΣΙΚΗ ΚΟΥΛΤΟΥΡΑ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΩΝ ΜΟΥΣΙΚΩΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΩΝ ΚΑΙ Ο ΚΙΝΔΥΝΟΣ ΑΛΛΑ ΚΑΙ Η ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ, ΌΣΟΝ ΑΦΟΡΑ ΤΗΝ EΠΙΤΥΧΙΑ ΜΕΣΩ ΤΗΣ ΠΛΑΓΙΑΣ ΟΔΟΥ. ΠΑΡ’ ΌΛΟ ΠΟΥ   ΥΛΟΠΟΙΟΥΝΤΑΙ ΚΑΠΟΙΕΣ ΦΙΛΟΔΟΞΙΕΣ, ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ Ο ΚΙΝΔΥΝΟΣ ΝΑ ΚΑΤΑΡΡΕΥΣΟΥΝ ΣΤΗΝ ΑΝΘΡΩΠΙΝΗ ΨΥΧΗ ΚΑΙ ΣΤΟΝ ΑΝΘΡΩΠΙΝΟ ΝΟΥ ΟΙ ΑΤΟΜΙΚΕΣ ΨΥΧΙΚΕΣ ΚΑΙ ΔΙΑΝΟΗΤΙΚΕΣ ΙΣΟΡΡΟΠΙΕΣ;

Στις μέρες μας, η μουσική κατάσταση αφορά πολλές και διαφορετικές μεταξύ τους τοπικές μουσικές παραδόσεις, ήθη και έθιμα. Για παράδειγμα, στην Ινδία υπάρχει πλουσιότατος μουσικός πολιτισμός, τον οποίο δεν ακούμε εμείς εδώ στην Ελλάδα. Αλλά και οι Ινδοί με τη σειρά τους δεν ακούνε ελληνική μουσική, όπως Χατζηδάκη, Θεοδωράκη κ.ά.

Θα είναι πολύ δύσκολο να γίνει κάποια μετάφραση από την ελληνική γλώσσα στην ινδική και αντίστροφα. Ας ελπίσουμε, όμως, πως κάποια στιγμή στο μέλλον θα συμβεί και αυτή η παράδοξη αλλά και σημαντική μετάφραση τραγουδιών, προκειμένου ν’ ακούγεται η μουσική μας όχι μόνο στην Ινδία, αλλά σε όλο τον πλανήτη Γη.

Ήδη, υπάρχουν κάποια είδη μουσικής που ακούγονται σε όλη την Ευρώπη. Ας πούμε τα τραγούδια των “Scorpions”, επειδή ερμηνεύονται στην αγγλική γλώσσα που είναι διεθνώς ομιλούμενη γλώσσα, είναι εφικτό ν’ ακούνε “Scorpions” σε όλη την Ευρώπη.

Εκτός από το εκκρεμές θέμα μελλοντικών μεταφράσεων σε πιο σπάνια ομιλούμενες γλώσσες, είναι περισσότερο επίκαιρο να λέμε ότι είναι ζήτημα  προσωπικής ενασχόλησης και έρευνας το ποιο μουσικό είδος, τελικά, θα βρει ο καθένας για τον εαυτό του να του ταιριάζει καλύτερα ,ανάλογα με τη διάθεσή του και την περίσταση, για ν’ ακούει.

Οι επιλογές των ακουσμάτων των ακροατών (ποιο είδος μουσικής, ποιο συνθέτη και ποιο μουσικό του δημιούργημα θα επιλέξουν;) εξαρτώνται από την ηλικία, το φύλο τους, το πνευματικό τους υπόβαθρο και τη μουσική τους καλλιέργεια, αλλά και από την περίσταση (συνέβη κάποιο εξαιρετικά χαρούμενο γεγονός; τίποτα το ιδιαίτερο; Καθημερινά γεγονότα, δηλαδή; ή, μήπως κάποιο γεγονός πολύ δυσάρεστο;).

Η κάθε περίσταση από τις προαναφερθείσες προκαλεί μία ανάλογη και σχετική με το γεγονός (συμβάν), -συναισθηματική, ψυχολογική  και διανοητική- κατάσταση, σ’ αυτούς τους ανθρώπους, που επιλέγουν τη μουσική που θ’ ακούσουν με προσεχτικό τρόπο, απολαμβάνοντας ο καθένας ξεχωριστά το δικό του ταξίδι στις εκάστοτε σκέψεις και  αισθήματα που είναι ανάλογα με το εκάστοτε μουσικό έργο που ακούνε, πάντα σε σχέση με τον τόπο και τον χρόνο που διαδραματίζονται τα γεγονότα.

Στο μουσικό χώρο μπορεί να θεωρηθεί, ως το πιο βασικό κριτήριο της μουσικής, έτσι ώστε να είναι ή να μην είναι ευάρεστη στο κοινό, η έννοια της τέχνης, δηλαδή του ωραίου.

Από εκεί ξεκινάνε όλα και μετά γίνονται αλυσίδα με αλληλένδετους, αλληλοεξαρτώμενους και συμπληρωματικούς κρίκους. Επομένως, γίνεται εύκολα αντιληπτό για ποιο λόγο παίζει πολύ σημαντικό ρόλο η εμφάνιση ενός καλλιτέχνη, π.χ. πάνω σε μια μουσική συναυλία ροκ μουσικής. Σίγουρα, ένας καλοντυμένος καλλιτέχνης θα είναι περισσότερο παρατηρήσιμος από τον κόσμο, σε σύγκριση μ’ έναν απεριποίητο μουσικό!

Προσέχοντας, λοιπόν, κάποιος πως θα καταστεί ικανός να εξυπηρετήσει την έννοια του ωραίου, από αισθητικής απόψεως της μουσικής μέσω των εκφραστικών και των ερμηνευτικών του ικανοτήτων, ενδεχομένως και μέσω της ωραίας εξωτερικής του εμφάνισης να καταντήσει στο άλλο άκρο που δεν είναι τίποτ’ άλλο πέρα από τη μέγιστη επιθυμία (αυτό είναι πάθος, δηλαδή αδυναμία) για απόκτηση φήμης, πλούτου και δόξας.

Αυτό το κατώτατο ένστικτο, λοιπόν, που δεν εντάσσεται στη μέση οδό ,όπου βαίνουμε με σταθερά και αργά αλλά σίγουρα βήματα, μπορεί να οδηγήσει τον/την καλλιτέχνη είτε είναι τραγουδιστής, είτε είναι οργανοπαίχτης, ή στο θέατρο και τον κινηματογράφο ηθοποιός, στη χρήση της πλάγιας και ακραίας οδού που θα βλάψει, ενδεχομένως, την υγεία, την καθαρότητα και την φερεγγυότητα (αξιοπιστία) της ψυχής και του μυαλού του καλλιτέχνη, απέναντι στον ίδιο του τον εαυτό, πρώτιστα, αφού πρώτα απολογούμαστε σ’ εμάς τους ίδιους για τις ενέργειές μας, απ’ όπου πηγάζουν οι συνέπειες που επωμιζόμαστε, στη συνέχεια.

Είναι και αυτό ένα μέσο επιτυχίας που κάποιοι το αξιοποιούν (ή το εκμεταλλεύονται, πράγμα που ακούγεται ανήθικο, πονηρό, συμφεροντολογικό και τυχοδιωκτικό) για να πετυχαίνουν τους σκοπούς τους, ενώ απεναντίας κάποιοι άλλοι καλλιτέχνες, ούτε αποδέχονται αυτήν την εσφαλμένη οδό επιτυχίας, ούτε προσφεύγουν σ’ αυτήν – τη μέθοδο επιτυχίας φιλοδοξιών -, που υπάρχει στη σημερινή εποχή και συνεχίζει να εξαπλώνεται ολοένα και εντονότερα. Αυτό καθορίζεται από τους ηθικούς και πνευματικούς φραγμούς που έχει θέσει ο καθένας από εμάς στον ίδιο του τον εαυτό.

Είναι εσφαλμένος ένας τέτοιος τρόπος επιτυχίας, επειδή ο νέος και φιλόδοξος άνθρωπος δεν έχει σκεφτεί ότι το σημείο της κορυφής στο οποίο θα φτάσει, μέσω της πλάγιας οδού, το πιο σίγουρο είναι ότι, για να μην πέσει από εκεί και να παραμένει, κατ’ εξακολούθησιν, όσο «ψηλά» έχει κατορθώσει να φτάσει μέχρι την εκάστοτε χρονική στιγμή, θ’ αναγκάζεται να προσφεύγει σ’ αυτήν, σε τακτά χρονικά διαστήματα, με παράλληλη τεράστια επίμονη προσπάθεια επάνω στο αντικείμενο του, προκειμένου «ν’ ανεβαίνει» στην καριέρα του, ολοένα και περισσότερο.

Επιπροσθέτως, στην περίπτωση που ο καλλιτέχνης έχει δημιουργήσει ένα καλό όνομα στο χώρο του, τότε τον αναγκάζουν να κάνει πράγματα που δεν τα περίμενε ούτε ο ίδιος να τα κάνει στη ζωή του. Εκεί παίζει πολύ σημαντικό ρόλο μια δυνατή και ισορροπημένη ψυχολογία.

Εάν κάποιος καλλιτέχνης μπορεί ν’ απολογηθεί για τις πράξεις του απέναντι στον εαυτό του και πόσο παραπάνω τον αντιπροσωπεύουν, τότε, βεβαίως, αυτός ο καλλιτέχνης είναι πραγματικά πλασμένος και ιδανικός για αυτήν την κοινωνία της διαφθοράς και της ισοπέδωσης των ανθρωπίνων αξιών και δικαιωμάτων, αλλά και πατροπαράδοτων μουσικών ηθών και εθίμων, την κοινωνία του 21ου αιώνα.

Η σύγχρονη μουσική μάστιγα, που προανέφερα, διευρύνεται με ολοένα και αυξανόμενο βαθμό, στο χώρο της “showbiz”. Σ’ αυτό το χώρο βρίσκονται πολλοί λάκκοι με πάρα πολλά φίδια, γι’ αυτό θα πρέπει ένας νέος και άπειρος με αγνές προθέσεις μουσικός εκτελεστής (τραγουδιστής, οργανοπαίχτης) να είναι πάρα πολύ προσεχτικός με την συμπεριφορά του, πάντοτε σε σχέση με το επαγγελματικό-κοινωνικό, αλλά και το οικογενειακό-φιλικό του περιβάλλον, όπου ζει.